فرایند انتخاب نخست وزیر جدید عراق و چالش های پیش رو

کشمکش ها در مورد انتخاب نخست وزیر جدید تا هنوز ادامه دارد

گوشه ای از اعتراضات مردمی در میدان آزادی بغداد. عکس از: ‏AFP‏

در حالی که مهلت تعیین شده برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق تا چند روز دیگر پایان می یابد، اما جناح های سیاسی تا هنوز به هیچ موفقیتی دست نیافته اند و کشمکش ها میان احزاب و گروه های سیاسی همچنان ادامه دارد. منابع آگاه به اندیپندنت عربی اظهار داشتند که نشست روز دوشنبه گذشته به ریاست برهم صالح، رئیس جمهور عراق که اغلب رهبران سیاسی در آن حضور داشتند بدون نتیجه پایان یافت و با توجه به افزایش اختلافات، بعید به نظر می رسد که زمینه تشکیل دولت جدید عراق به زودی فراهم گردد. منابع افزودند که در میان شخصیت های پیشنهاد شده برای تصدی سمت نخست وزیری، نام ابراهیم بحر العلوم، وزیر پیشین نفت و قصی السهیل، وزیر آموزش عالی کنونی، بیشتر بر سر زبان ها است، اما این دو سیاستمدار نیز شانس زیادی برای پیروزی ندارند.

پس از این که خبر انتخاب احتمالی دو نامزد یاد شده به گوش معترضان در میدان آزادی بغداد رسید، اعتراضات بار دیگر شدت گرفت و شعارهای ضد دولتی مردم در فضای پایتخت طنین انداز شد. تظاهر کنندگان با نشر یک اعلامیه ای شدید اللحن، اقدامات اخیر دولت را نکوهش کرده و تأکید کردند که حضور هیچ یک از شخصیت های سیاسی فاسد را نخواهند پذیرفت و تا زمانی که اهداف والای ملت برآورده نشود، تظاهرات همچنان ادامه خواهد داشت. در این اعلامیه آمده است: "پس از این که صدها تن از شهروندان عزیز عراق در بغداد، بصره، نجف، کربلا، ناصریه و سایر استان های عراق جان خود را از دست دادند و قربانی جنایت های رژیم شدند، اکنون ملت به هیچ صورتی حاضر به پذیرش حیله گری های دولت نیست. قیام مردمی که از حدود دو ماه پیش آغاز شد و با دادن قربانی های بی شمار، توانست نخست وزیر کشور را وادار به کناره گیری کند، دیگر فریب سیاست بازی های دولت را نخواهد خورد و در راستای رسیدن به پیروزی نهایی، حماسه آفرینی خواهد کرد." در اعلامیه علاوه شده است که ملت عراق هشدار می دهد که با نامزدی هر چهره سیاسی که واجد شرایط مطرح شده از سوی معترضان برای سمت نخست وزیری نباشد، به شدت مخالفت خواهد کرد و اعتراضات را همچنان ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته به صورت معمول، افرادی که نامزدی آن ها در نخست مطرح می شود، شانس زیادی برای پیروزی ندارند و در اغلب موارد، هدف از ایجاد هیاهو در مورد نامزدی آن ها، فراهم کردن زمینه برای مطرح کردن نامزدان دیگر است. ناظران عقیده دارند که با توجه به حساسیت ها و آشفتگی های موجود، جناح های سیاسی حاکم در عراق سعی می کنند فردی را برای تصدی سمت نخست وزیر معرفی کنند که تا جایی ممکن، از سوی معترضان، ایالات متحده، ایران و مرجع عالی نجف قابل پذیرش باشد. به رغم این که دستیابی به نامزدی که دارای چنین ویژگی باشد، در شرایط کنونی دشوار به نظر می رسد، اما ممکن است جناح های سیاسی برای این که خود را از عمق بحران کنونی نجات دهند، به نامزدی چینن شخصیتی موافقت کنند.

از سوی دیگر، نگرانی احزاب سیاسی حاکم در این مسئله افزایش یافته است، زیرا ممکن است نخست وزیر جدید فردی باشد که مورد حمایت معترضان و یا مرجع عالی نجف بوده و هیچ گونه وابستگی به احزاب سیاسی نداشته باشد. در پرتو همین نگرانی، ائتلاف "سائرون" به رهبری مقتدا صدر با ارسال نامه ای به رئیس جمهور از حق خود برای تعیین نامزد در سمت نخست وزیری منصرف شده و تأکید کرده است که نامزد مورد نظر بایستی مطابق به شرایط پیشنهاد شده از سوی تظاهر کنندگان باشد.

با این حال، ناظران باور دارند که تشکیل چنین دولت آرمان گرای که بتواند علیه احزاب سیاسی که قدرت را در مدت بیش از 16 سال در دست داشتند، مبارزه کند، فرا تر از تصور است، بنابر این احتمال می رود که در فرجام، معترضان و احزاب سیاسی حاکم برای تشکیل دولتی که برای هر دو جانب تا حدی قابل پذیرش باشد، به توافق برسند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia